Tuesday, May 1, 2012

Hijrah :)

30 April 2012.. my last day at SRI ar-Rasyid.. Nak classify kan sbagai kenangan terbaik, rasenya kenangan zaman sekolah lg gempak kot.. Tp saya boleh katakan it was an experience yg sgt2 indah.. It was like a journey untuk lebih mendekatkan diri saya dgan YANG MAHA ESA :)
                                                             
Dulu bila dpt keje "wooo, keje.. best2.. xdala borink sgt dok umah :D"
Tp bila da keje, baru saya sedar, ada seribu satu hikmah di sebaliknya..
For the 1st time, saya dpt rase keihklasan bekerja dgn niat semata2 ingin menggapai reda Ilahi.. kalu b4 this, belajar sbb ayah suruh, belajar sbb nak cemerlang, buat hwek cos takot cikgu marah n stuff.. bila kita melakukan sesuatu kerana Allah, hati rase sgt seronok dan tenang.. InsyaAllah..

                                                                     
Allah kasih akan hamba-Nya.. Dia maha pengasih.. Kasih kepada hamba yg ingin mendekatkan diri dgn-Nya..
Bila saya mula prsan bnda ni?
Masa tu nak naik bilik, masa kat tangga, saya berselawat dgn girangnya.. :) Ttbe terfikir, "apasal aku berselawat ni?"
Lepas tu kat bilik saya bermuhasabah diri.. Then saya sedar, byak perubahan yg saya dah lalui walaupun baru sebulan lebih saya bekerja.. Syukur Alhamdulillah :)

                                                   
1) Mcm saya mentioned td, saya berselawat.. b4 this, honestly, saya jarang sgt berselawat dan bertasbih memuji-Nya.. kalu borink2 mulut ni kumat kamit dok nyanyi lagu cintan ciintun (ex: masa cte VC tgah hot, asek nyanyi "dptkah selamanya kita bersama..lalalaala") tp skrg dah lain.. tnpa saya sedar, tgah2 tgok tv saya berzikir.. kisahnya, di sekolah, of kos, sekolah agama kita ajar murid untuk mengenal dan mencintai Allah & Nabi Muhammad.. Setiap hari isnin ada sesi berselawat dan bertasbih untuk tempoh stgah jam.. then, kalu tgah2 mgajar, standardlah, budak2 mana la reti nak senyap, mulut tu bergerak 24/7.. ada je bnda nak borak, pasal angsa ganas lah, beruang comel lah, barbie lah, mcm2.. suroh syap, tahan seminit jela diamnya, lpas tu bising balik.. last2, saya berselawat kuat2, dorang ikot.. n i keep doin that, tgah2 bdak salin bnda kat papan putih tu, saya ajak dorang selawat sama2.. Alhamdulillah, niat saya yg nak menyenyapkan murid mbawa satu tabiat +ve ke atas diri saya sndri.. no more 'cinta-dunia-song'.. tp dganti pula dgn selawat dan zikir :)

                                                                
2) Nasyid vs Pop..
dulu, ada berapa kerat je lagu nasyid dlm hp saya ni..yg lain sumenya lagu cinta, sedih, rancak, lagu melayu, indonesia, korea, omputih, hindustanhe pon ada.. dkat tmpat keje, kami di bilik guru suka pasang lagu.. dorang dok psg lagu nasyid je, saya pon xkan nak psg lagu hindustan yg belambak kat hp saya ni jgak. saya pun psg lagu nasyid yg xbrapa nak ada ni.. lama2 jd minat dgn nasyid.. lagu yg menenangkan jiwa since lagu2 tersebut tidak lari drpd membuatkan kita mengingati Allah.. akhirnya, saya mendelete lagu2 dunia from my hp n dgantikan dgn lagu nasyid termasuklah zikir dan selawat.. so bila bosan2 n nak sumbat telinga, saya akan dgr lagu2 yg membuat saya mengingati Dia dan lagu2 yg menambahkan rasa cinta pada kekasih-Nya..


                                                     
3)Aurat.. Jujur saya katakan, mmg la saya bertudung, tp pkai tudung pun ikot daaaaannn jaaa, pkai tudung tp xttup aurat.. contoh, pkai tudung, tp pkai baju lgan pendek, pkai tudung yg singkat sdgkan kaum hawa sudah diminta untuk melabuhkan tudung menutupi dada.. pkai tudung tp niat cos nak nampak cantik, attractive bgai.. bkan nya bertudung kerana Allah.. lpas tu pkai baju kurung moden yg ketat, n blouse yg ada belt cos nak tayang bntuk tubuh.. Astaghrufirullahalazim.. bila dah keje sebgai ustazah, xkan nak pkai gtu masa keje kan? segan seyyyh dgn ustaz-ustazah dekat sana.. teruk sguh.. dgn manusia tahu pulak segan, dgn Allah, xreti2 nak ikot syariat.. jadinya, bila dah keje disana, saya pun pkai tudung betul2 punya..yg x nipis, yg labuh.. tidaklah yg betul2 labuh, tp menutup aurat.. InsyaAllah.. lepas tu, tgok ustazah kat sana pkai stokin, saya pon belilah stokin baru (xkan nak pkai stokin zaman sekolah kot).. secara x lgsg, saya bukan mendidik shaja, tp saya juga dididik ke arah yg lebih baik.. style tudung hana tajima lah, itulah, inilah, sume tolak tepi.. saya ingin ikhlaskan niat, bertudung, berbaju longgar, berstokin kerana ingin menutup aurat dgn sempurna semata2 kerana Allah.. InsyaAllah..


                                                            *gmbar hya hiasan..
                                                           
4) Mengumpat.. Biasalah perempuan kan.. Mulut nya Nauzubillah.. suke bebenor berckap.. sampai xsedar dosa dah bertambah bile asyik sgt berckap.. kalu dah berckap tu normally mmg xlari lah dr mengumpat.. mcm satu hari ni, mase rehat dkat tmpat keje, saya dok belek s.kbar milik ustazah mizah..
"kak mizah, perempuan ni kan, gedik.. xpdan dgn tua.." (sambil jari dok tekan muka seorang hmba Allah yg terpampang kat paper)
"YA ALLAH!! PIQAH!!"
~erk. apasal ttbe jerit ni?
"hah? kenapa kak?"
"TAK BAIK NGUMPAT PIQAH.. DOOSAAAAA! YA ALLAH.."
~ aku ngumpat sape lak nie?? muka blurr habis.. kakak tu pon smbg ceramah
"tu.. yg piqah dok ckap bnda xelok pasal perempuan tu.. mengumpat lah tu piqah ooiii.. besar dosa nya piqah.. Ya Allah, xsgup kak mizah nak bayang blasan nya piqah.. takuuut.."
"ngeeee.. ok ok.. sori2.. xsgaja.. hehe.."
~silap aku jgak, dok ngutuk org depan ustazah wat pa, kan dah kene ceramah free
"hari tu kan piqah, kak mizah termengumpat la kat seorang perempuan ni, lpas tu, kene marah dgn suami kak mizah.. kene tazkirah la kak mizah.. suami kak mizah cerita blasan kalu kita mengumpat.. YA ALLAH piqah, kak mizah takuuuuttt"
~saya dah telan air liur, tekak rase kering jek.. rase berdosa yg amat.. lepas tu byaklah yg kak mizah ni ckap pasal dosa mengumpat ni, tp saya dah xbrape nak ingat sgt butirnya.. mmg rase nyesal sgt2..
"kita ni piqah, kalu xda bnda faedah nak ckap, jgan ckap.. nak ckap biarlah bnda tu bg manfaaat kat kita dan org lain.. kalu x karang menambah dosa je piqah.. akak ckap ni sbagai pringatan untuk akak jgak.. biasalah kita manusia piqah, xlari drpd buat dosa.. sbb tu kita kene selalu mnx ampun dan bertaubat dgn ALLAH piqah.."
~mmg speechless hbis masa ni, n saya jgak berazam, nak ikot nasihat kak mizah.. no more mengumpat.. InsyaAllah..




Rase bersyukur sangat2.. Kerana saya berkesempatan bekerja di SRI.. Bkan gaji yg menerujakan, bkan pgalaman yg dikejarkan, tapi peluang untuk saya lebih mendekatkan dri dengan Dia.. sblum ni, lpas yg wajib jek, ntah dterima ntah tidak.. saya anggap ini sbagai tnda kasih-Nya  pada saya, kerana Dia memberi jalan untuk saya lebih taat pada-Nya.. Subhanallah.. Alhmdulillah.. Semoga saat ini menjadi titik untuk saya menjadi muslimah solehah yg lebih baik dr sebelumnya.. InsyaAllah.. Amin Ya Rabb..




               p/s: coretan ini hya dgan niat ingin berkongsi rase syukur saya pada Ilahi.. juga sbagai pesan, untuk diri saya sndri juga,  jika kita berniat untuk mendekatkan dri dgn Allah, InsyaAllah Dia akan berikan jalan..

                                                                                                             
                                                           
SALAM :)

1 comment:

KynaRazak said...

Alhamdulillah, semoga penghijrahan kita diredhai olleh Allah.