Saturday, May 12, 2012

MARA Interview 2012

Assalamualaikum dan Salam Satu Malaysia..

Time: 10am
Setting: Kolej Poly-tech MARA Bangi
Course: Actuary Science

Pagi td buat pertama kalinya saya pergi interview.. fuh!
A night b4 mmg cam cuak gak laaa.. yelah,. 1st time g temu duga.. nak kene ckap fully in BI plak tu.. bkan nya terer sgt nak speaking londooon ni.. huhu.. but I must say thanks to Mr Google yg mberi laluan kpada calon yg dah ditemu duga untuk membcorkan soalan temuduga tu.. (byak nya perkataan temu duga)
At least da dpt bygn la apa yg perlu dibuat nanti.. hihi :D

Akhirnyaaaa, hari yg dnanti pon menjelma.. huuuuu.. Baju kurung putih corak daun kelabu dgn selendang kelabu serta beg hitam.. tamaw pkai baju yg warna garang sgt, biar nampak cam matang n berkeyakinan! hah! pakaian pun pntg gak sbnarnya.. 1st impression kata org.. kata org laaa.. saya ikot je..

Saya sampai sana pkol 9.10 am mcm tu.. then saya tgu la cos at that time kaunter pndaftaran xbukak lg.. masa tgu tu survey lah org2 di ctu.. sume muka clever habisan.. saingan! but i still keep my mind positive.. karang kalu tension lagi payah.. pkol 9.40am saya pun g daftar.. saya ialah L1.. weeeee.. org pertama yg daftar.. :) selepas saya ada lelaki, come from RMC, siap pkai blazer bagai, his name is Amar.. L3 is Syauqi, come from SBP.. L4 is Ilyana, come from SBP jgak.. L5 is Hazin, bdak sekolah sains kalu xsilap.. The last one is,, erk, xingat dah nama die,, huhu, pkai baju kurung oren, dr MRSM kot.. Masa sesi perkenalan b4 masuk bilik temuduga tu ktrg kenal2 la, diorang tya, saya sekolah mana? saya jwab "Saya sekolah harian jeee" huhu.. then saya ckap "korang sume dah taw kan soalan apa yg keluar? hehe".. masing2 muka sengih jekk.. "saya nak yg hot air balloon tu lah, saya nak jd KFCM" haha..

Masa yg dtgu sudah pon tba, saya yg 1st masuk (dgn penuh yakin) mule nak bagi salam, tp tgok interviewer tu tgah ckap2, malas nak menyampuk, saya teros berdiri kat tmpat saya.. then org tu suroh dduk, saya pon dduk :)
ok.. dlam bilik tu, ada 3 org interviewer.. 2 perempuan, 1 lelaki.. nak senang cte I1 is the 1st woman, I2 is the 2nd woman n I3 is the man.. bila dduk je, ktrg dberi orange paper.. kat ctu ada soalan.. saya xbaca sgt pun.. tgok perkataan HOT AIR BALLOON je, haha, excited btul since saya mmg da prepare untuk soalan gtu :D..

Soalan nya begini :
~ ada satu hot air balloon, dlm nya ada 8 org penumpang..
1-Najib-PM
2-Dato fadzillah kamsah
3-rozita che wan
4-Khairul fahmi che mat
5- Tony fernandes(saya)
6-Zeti Aziz
7-dato ibrahim-pgarah MARA
8-dato jamil khir-islamic affairs minister

Hot air balloon tu nak terhempas, sila pilih 4 org untuk d campak keluar..

Ktrg pon start our discussion.. Mule2 cam langau jek bunyi, yela, cuak xhbis, confident belom sampai.. saya ckap saya nak KFCM un org xdgr.. Akhirnya saya pon dgn pura2 yakin berkata
"ok, apa kata kalu kita ambil dlm 5 min untuk cari reason knapa kita nak selamatkan org yg kita dah pilih..lpas tu kita bncg, ok?"
dan mereka bersetuju..
tgah2 cri point tu, saya maen conteng jela kat paper, ialah, just notes, tulisan mmg sumpah ayam tules lg lawa! kene plak si I3 ni dok tenung notes saya tu, (adeh! malu!) dlam masa 5 min tu ktrg byak borak ngan org sebelah.. cam saya, saya bncg dgn mamat RMC td.. heeee.. mmg syap lah, sampai kan I3 berkata
"please make dont make yourself invisible here"
Hmbek ko, da kene sound sebijik.. fuh! relax! dan saya pon berkata
"so, can we discuss now?"
"YES :)"
ktrg pon bincang laaa..

Org yg pertama ktrg buang of kos RCW.. haha.. alasan: negara xkan terjejas pon kalu die xda.. selambaaa jaaa.. haha.. suppose to be ktrg kene pilih satu person mentioned n defend ourself.. tp td mcm lain je style ktrg.. ktrg maen bncg ikot suukaaa.. gasaak laaaa.. haha.. najib of kos la xkan.. masa ni saya ambik peluang nak ckap point yg saya cilok from google
"kalu negara ada byak org berguna pon, kalu tiada seorang ketua, negara kita xkan boleh berjaya dan bersaing dgn negara maju, so najib must stay!"  ~agree
Dato hj Fadzillah Kamsah plak.. ada yg nak, ada yg xnak, so saya ckap
"I think it is better for us to put him as an option first.."  ~agree
Tony Fernandes plak.. saya sokong die untuk stay kat sana, alasan:
"die pemilik air asia, air asia smakin maju skrg, nak compete dgn MAS dah, kalu kita buang die, air asia terjejas, ekonomi pon akan terjejas since air asia mmg dah byak ambek international flight sekarang.."  ~agree

"OK, U HAVE 4 MINUTES MORE"~I3 ckap..

& I was like, alamak! 4 min je lg? byak xbncg lg ni.. huhu.. so, KFCM dibuang, wlupon L3 defend KFCM tp saya tentang dan saya ckap
"bkan nya ada sorang je GK kat malaysia ni, lg pon coach boleh train yg lain" ~agree
Zeti Aziz, waaaa, saya xreti sgt pasal die ni, so saya byak dgr je la.. & I see dorang cam keep berdebat n masa tgal sket sgt n xhbis bncg lg.. then I said
"can we make our discussion faster, we r runing out of time"

So, kat cni ada prob siket, between the director of MARA and Islamic affairs minister.. ktrg sepakat nak kekalkan Director of MARA (dah ktrg apply MARA, xkan nak buang die kot, karang free2 xdpt MARA) masalahnya, L2 nak kekalkan minister tu.. alasan:die minister, die lg penting, nti nak kene buat election balik, payah, pastu die yg jaga agama rasmi kita, kita kan org Islam.. die ckap with full confident, awesome! but, mmg la point die tu betul, tp, ngeeeeeeeeeee, nak buang PENGARAH MARA??? SERIOUSLY???
last2, bncg2. ok, plilih untuk buang minister tu (ikot suara majoriti lah kan?)
Saya mmg dah nak announce dah our conclusion, then L2 ckap "tp, saya berharap agar kita pertimbangkan balik samada nak buang minister or director" n he keeps telling his reasons & I was like 'YA ALLAH, ko ni nak scholarship MARA ke xnak?? dah la msa dah hbis ni, hadoooiilaaaaa' (dialog ni dlm hati je) buat at last ktrg bpgg pada suara majoriti, BUBBYE MINISTER :)

Then saya pon announce kat interviewer tu.. dan bermula lah, provokasi melampau si I3 terhadap kami berenam..
"awak nak buang RCW?? serious??"
ktrg jwab dgn penuh yakin ktrg nak buang die
"kalu saya letak siti nurhaliza, awak nak buang jugak??"
yes! ktrg buang!
"kalu buang, kita boleh jumpa another siti nurhaliza??"
ktrg dah mcm, erk, mati la mcm ni.. then adalah antara ktrg yg state reason knapa ktrg nak buang sume tp I3 tu cam xpuas hati.. then L6 ckap,
"siti pon wlupon die pghibur tp die byak berjasa pda negara jgak, die pnyanyi pertama yg membuat persembahan kat royal albert hall"
& I was like 'NO! BKAN DIE! WRONG FACT! MASALAH!'
I3 dah buat muka sarkastik means ktrg dah kalah ngan die, saya nak back up, saya ckap la
"siti pyanyi wanita malaysia pertama yg buat persembahan kat sana.." ingatkan betul la cos as far as I know, yg pegi sana b4 siti is sudirman.. then I3 ckap
"rilyyyyy???? anita sarawak yg buat persembahan lebih dulu drpd siti"
~wokeyh! padan muka saya! TERKENA!

Lpas tu, die ckap
"kenapa xbuang tony fernandes? hebat sgt ke die tu?"
saya jwb
"mmg lah x buang.. die sgt berjaya dlm bisnes", n I state reason yg saya dah mentioned td.. my members pon sama2 back up..
then die provok lg
"die bkan melayu pon, knapa nak jaga die sgt"
~fuh! dasat! dah masuk isu perkauman.. bahaya! then L2 ckap
"kita tgal di sebuah negara yg berbilang kaum, xelok rasis"
~ok, ktrg menang.. wahahaha

Next, dato fadzillah kamsah plak..
"he is a MOTIVATOR.. knapa perlu buang die?"
ada yg jawab "die kurang penting.."
"so, a motivator is not important???"
~dia dah mula daaaahh.. die laaaa..
"bkan nya die xpntg, die kurang pntg siket brbndg org lain" konfiden je ckap
"oh, kurang penting.. betul? he is a motivator.. he is rily important! adakah awak xperlukan motivator? adakah awak boleh motivate dri sndri?"
~soalan ni sumpah bhaya.. saya pon mcm terprgkap jgak.. I3 xprasan rasenya,, tp I1 mgkin prasan since saya sgt dekat dgn die..huu
ok, ktrg kalah..

Zeti Aziz
"kenapa xbuang die?"
sbb die pntg laaaa.. ktrg ckap die sgt b'pgalaman.. saya ckap die dah pgg jwtn tu selama 12 tahun (thanks to Syahadah, bg point ni kat saya).. ada gak yg ckap die ni role model untuk wanita
"now u say that she is a role model huh??"
saya jwab balik "she is just an idol for us"
"AN IDOL??????"~ muka sarkastik habisan!

ALHAMDULILLAH die xtya sgt psal director n minister, kalu x lagi sakit.. fuuuuh!

"Kalaulah awak ada mslah untuk pergi luar negara, ctoh visa xlpas ke bla3, apa awak nak buat"
at 1st, sume speechless.. saya pon xfaham sgt tntg soalan ni.. then L4 jawab dgn penuh beraninya..
"kalu ada sbrg masalah technical, masih boleh diselesaikan, itu xmnjejaskan our study (point ni sgt bagus) dan, kalu da xboleh nak belajar luar negara, dlam negara pon ok, negara kita juga pya sistem penddkan yg sgt bagus, kita harus sayangi negara kita"
"belajar dlm negara pon ok?"
"yes!"
"U MEAN IT??????"
~by this time, baru saya perasan, the q IS A TRAP!
L2 cube membantu then saya pon kasi semak sket "if we can create problems, we can solve it too.. the most important thing is our study" fuuh! bantai je ckap en.. asal bunyi confident sudah.. haha

Lastly, die tya:
"All of u wanna go US right?? did u heard about amalina?? what do u think? a person TOTALLY CHANGE when she go oversea.." nada mmg sarkastik yg teramat!
members yg lain pun ckap (sbnarnya saya xdgr sgt apa diorang ckap masa ni, kuarang jelas) tp cra pnjelasan tu byak ckap -ve things la about her.. then saya ckap
"tp, amalina bkan nya ada kburukan semata2 bila die pergi oversea, ada gak yg baik ttg die.. saya ada tgok nona hari tu, die sgt baik dlm pljaran die, die byak buat research, die buat buku dgn lecturer die, walupon die sebok tp die msih boleh buat sume tu.."
"jadi awak maksudkan, dont judge a book by its cover" I3 ckap smbil syum, wah! die plak yg buat konklusi untuk ktrg.. haha


hmhm// mcm tulah saya punya interview.. masa kat dlm tu mcm ok je.. bila dah keluar and flashback balik segala bnda baru perasan yg EVERYTHING THAT I3 SAID WAS A TRAP! A TRAP! ngaaaaaaaaaaaaaa..... so, berhati2lah dgn setiap jwpan yg kita berikan kepada si penemu duga.. diorang mmg tgu masa je nak BANG balik..

My group honestly, sgt baik since we support each other.. rasenya xda yg berlagak baguih nak conquer the conversation bagai.. thanks to u guys :)

thanks a lot to my friend Syahadah n Saleemah.. u help me a lot sis! n to google jgak, n to calon2 yg share things in their blog.. thanks a lot :)

p/s: segala dialog di atas sume dlam bhasa Inggeris.. td Alhamdulillah lancar je ckap BI, tp bila nak tules balik kat blog dah xreti.. haha..

Akhir kata, I've done my best.. I will always pray for the best.. Andai ada rezeki saya dterima pihak MARA, Alhamdulillah.. jika tidak, I'll say Syukran Allah cos I know he has better plan for me.. Salam  :)

No comments: